Dintre cei 71.152 de copii cu părinții plecați să muncească în afara țării, 25.572 sunt din zona de nord-est a ţării regiune care are cei mai mulți copii care au cel puțin un părinte plecat la muncă în afara României. Pentru a preîntâmpina excluziunea socială şi abandonul şcolar, Organizația Salvați Copiii Iași a deschis patru noi programe locale în orașul Iași și în comunitățile rurale Ceplenița și Răducăneni, în cadrul proiectului „Familie fără frontiere”, cofinanțat prin Programul Operațional Capital Uman 2014- 2020, Axa prioritară 6 – Educație și competențe. Parteneri în cadrul proiectului sunt Primăria Ceplnița și Primăria Răducăneni.
Datele oficiale raportate în iunie 2023 arată că la nivelul județului Iași sunt 4.186 copii rămași singuri acasă. Cercetările realizate de Salvaţi Copiii au arătat că în urma plecării părinților la muncă în străinătate, copiii se confruntă cu dificultăți emoționale, sociale și educaționale. De asemenea, una dintre categoriile cele mai afectate de riscul de abandon şcolar este, din punct de vedere statistic, cea reprezentată de copiii cu cel puțin un părinte plecat pentru o perioadă de minim șase luni.
”Copiii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate se pot confrunta cu trăiri emoționale puternice, care le influențează atât modul de relaționare cît și perfomanțele școlare. Sunt copii care trebuie să se adapteze la lipsa unui părinte sau chiar a ambilor părinți și de aceea au nevoie de sprijin emoțional, pentru a face față acestor situații”, explică Ioana Atasiei, preşedintele Salvați Copiii Iași. În acest context, proiectul „Familie fără frontiere” a susținut participarea la educația formală și nonformală pentru 293 de copii din județul Iași, ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate, din care 74 de etnie romă și 191 din mediul rural, în vederea prevenirii fenomenului de părăsire timpurie a școlii și a excluziunii sociale.
Perioada de implementare a proiectului a fost de 31 luni (18 mai 2021- 17 decembrie 2023). Valoarea totală a proiectului „Familie fără frontiere”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman, cod SMIS 137429, este de 4.766.420,20 lei, din care valoare cofinanțării UE este de 4.059.957,20 lei, valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național este de 698.060,16 lei și contribuția proprie a partenerilor este de 18.402,85 lei.
Proiectul a adus o serie de abordări inovatoare, având ca repere individualizarea asistenței socioeducaționale, adaptarea educației nonformale la problematica copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate, la contextul comunității și al grupului țintă. Pachetul de servicii integrate care susțin intervențiile directe pentru copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate: Program de tip școală după școală de care au beneficiat 227 de copiii;· Grădinița estivală la care au partipat 62 de copii preșcolari;· Programe de educație nonformală – învățare prin experimente, școala mobilă în· comunitățile de unde provin copiii, dramaterapie; Oferirea de suport material prin acordarea unei mese zilnice pentru 227 de copii care· provin din familii cu statut socio-economic scăzut; Program de educație parentală și consiliere pentru 141 de părinți/tutori/persoane de· îngrijire; Dezvoltarea abilităților de răspuns a comunităților locale la problematica copiilor și· familiilor afectate de migrație prin activarea consiliilor consultative locale; Realizarea unor parteneriate cu școli care se confruntă cu problematica copiilor afectați de· migrație Ateliere de dezvoltare a abilităților digitale pentru copiii care au nevoie de alfabetizare· digitală; Campanii de informare și conștientizare cu privire la implicațiile plecării părinților la muncă· în străinătate asupra copiilor, precum și obligațiile acestora la plecarea din țară.
Campania de informare a fost realizată în mediul online, dar și direct în comunități prin implementarea conceptului de Teatru Forum. Identificând legături strânse între copii și familii afectate de migrație, sărăcie, eșec și abandon școlar, marginalizare și segregare, proiectul a propus intervenții directe pentru 40 preșcolari din care 20 din mediul rural; 130 copii din ciclul primar din care 70 din mediul rural, 80 elevi din ciclul gimnazial din care 50 din mediul rural; 20 elevi din ciclul secundar superior din care 10 din mediul rural, 100 părinți/tutori/persoane de îngrijire ai copiilor din grupul țintă, din care 60 din mediul rural.