Iaşul va fi conectat cu capitala Republicii Moldova, oraşul Chişinău, şi apoi cu Odesa, cel mai mare port al Ucrainei la Marea Neagră, prin intermediul unei autostrăzi a cărei construcţie va fi finanţată cu fonduri puse la dispoziţie de către Banca Europeană de Investiţii (BEI).
Ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, Andrei Spânu, a semnat astăzi cu directorul Administrației de Stat a Drumurilor (ASD), Sergiu Bejan, un Acord de Cooperare cu Banca Europeană de Investiții (BEI), prin intermediul căruia Asociația Mondială a Drumurilor (PIARC) va finanța realizarea studiului de prefezabilitate și fezabilitate al proiectului de construire a autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa, care reprezintă coridorul Republicii Moldova spre Uniunea Europeană.
„Primul pas pentru construirea Autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa- coridorul Republicii Moldova spre UE a fost efectuat. Aceste documente prevăd colectarea informațiilor și a datelor cu privire la situația actuală a infrastructurii rutiere, a intensității traficul planificat, evaluarea economică. De asemenea se vor defini punctele geografice și principalii parametri tehnici (lățime, etc.) ai autostrăzii. Construirea autostrăzii este un proiect de importanță națională. Autostrada Ungheni – Chișinău – Odesa va conecta centrele economice și industriale regionale ale celor trei țări, va facilita comerțul, dezvoltarea economică și socială, iar Republica Moldova va fi mai aproape de UE , și la nivel de infrastructură”, a declarat ministrul Andrei Spînu, într-un mesaj postat pe pagina proprie de socializare.
“Ne dorim cu toții ca acest proiect să se realizeze în termene cât mai restrânse, iar construcția să înceapă cât mai repede. În același timp, trebuie să fim conștienți că astfel de proiecte durează în timp. Din păcate, timp s-a pierdut mult. Aceste studii deja trebuia să fie făcute mulți ani în urmă. Recuperăm acum. Ne vom mișca cât mai repede posibil că în următorii ani să parcurgem celelalte etape: proiectarea, identificarea resurselor financiare, licitarea și inițierea lucrărilor”, a subliniat ministrul.
Potrivit oficialului de la Chişinău, studiul de prefezabilitate al autostrăzii va fi finalizat până la sfârşitul acestui an, iar până la finalul anului 2025 urmează să fie finalizat și studiul de fezabilitate. Lucrările de construcție a autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa – coridorul Republicii Moldova spre Uniunea Europeană ar putea dura până în anul 2035.
Construcția autostrăzii este unul dintre proiectele naționale din Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+.