Încă o bătaie de joc: proiectul Autostrăzii A8, Sectorul Moțca-Lețcani-Ungheni

În spațiul public și civic este exprimată din ce în ce mai mult revolta cetățenilor din județul Iași față de întârzierile tot mai mari în derularea celei mai importante investiții din județ: Autostrada Unirii A8, Sectorul Moțca-Lețcani-Ungheni.

Pentru dezvoltarea viitoare a Regiunii Nord-Est – al cărei comerț exterior se desfășoară în proporție de 70-80% spre Vest, cu Europa occidentală – nici nu mai contează cum și cui i se mai pasează responsabilitatea și dacă aceste întârzieri sunt premeditate, sunt din lipsă de interes, sunt din rea voință, sunt din exces birocratic sau sunt din incompetență profesională.

Cert este că viitorul Regiunii Nord-Est este afectat pe foarte mulți ani de acum înainte, că este încălcat dreptul la condiții de competitivitate egală de dezvoltare comparativ cu celelalte Euroregiuni, că practic locuitorii acestei părți din România vor fi în continuare condamnați la a rămâne departe de condițiile de calitate a vieții economico-sociale asigurate celorlalți români sau europeni.

Colegiul de Conducere al Camerei de Comerț și Industrie Iași atrage însă atenția și asupra lipsei de strategie și de viziune în proiectarea Autostrăzii  A8.

Concret, pe lângă întârzierea uriașă a acestei investiții care este cauzată de tergiversarea de neimaginat a studiilor de specialitate, se poate constata că aceste studii sunt lipsite de o viziune dedicată cu adevărat binelui public, bazându-se pe o superficială documentare a situațiilor, conexiunilor și particularităților de pe traseul propus, a fluxurilor de circulație urbană, metropolitană, regională,  a realităților din activitatea economico-socială și a tendințelor de dezvoltare investițională a Iașului!

Reiterăm exemplul de viziune al drumului expres ce deservește centura municipiului Cluj-Napoca, respectiv pe 42 km de centură există 20 (douăzeci) de noduri rutiere, 34 km de drumuri de legătură și chiar 2 km de tunele!

În actuala propunere a proiectanților pentru A8, similar exemplului de mai sus, tronsonul de 31 km Lețcani-Ungheni are funcția de șosea de centură pentru municipiul Iași.

Pe acești 31 km de centură sunt prevăzute 3 (trei!!!) noduri de acces! Unul la bariera Lețcani, unul la intersecția cu DJ 282 (Rediu Horlești) și unul la intersecția cu DN 24 (mai aproape de Sculeni decât de Iași).

De ce la Cluj-Napoca se poate, dar la Iași nu?!

În pofida tuturor solicitărilor autorităților, ale politicienilor, ale organizațiilor civice, ale comunității de afaceri, în pofida tuturor promisiunilor proiectanților de a adapta acest proiect la realitățile Zonei Metropolitane Iași, nimic nu se întâmplă, nimic nu se modifică, „câinii latră, caravana trece”! Motivația că orice fel de modificări ar temporiza și mai mult graficul de implementare este ridicolă, iar ieșenii sunt suficient de inteligenți ca să înțeleagă faptul că ni se bagă pe gât un proiect bazat pe filosofia păguboasă a lui „lasă ca merge și așa, să fiți mulțumiți și cu atât”!

Nu există proiectare pentru legătura facilă, rapidă și accesibilă cu Aeroportul Iași, cu Valea Lupului, cu cartierul Copou, cu Spitalul Regional. Nu există nod de legătură nici la intersecția cu DN 24C, drum strategic care asigură circulația continuă pe malul Prutului, de la intrarea acestuia în țară la Rădăuți Prut până la Galați și care deservește zona de Nord a județului Iași – Vlădeni, Șipote, Bivolari, Trifești, Probota – și zona de Sud-Est a județului Botoșani – Ștefănești, Trușești, Călărași, Răuseni – adică accesul unui important bazin agroalimentar al României în care trăiesc peste 80.000 de cetățeni! Cum de altfel nu există un nod pentru istorica  și importanta comună Ruginoasa!

În condițiile actualului stadiu al proiectului, vom avea prăpăd la accesul prin nodul Lețcani, centura va fi utilă cel mult până la nodul Rediu Horlești, în rest vom avea o autostradă de centură muzeu, iar adevărata centură va rămâne tot șoseaua Rosetti.

Rămâne astfel în sarcina ieșenilor și a autorităților locale să găsească soluții tehnice și financiare pentru viitoare drumuri și noduri de legătură care să deservească Aeroportul, Spitalul Regional și municipiul Iași, care să faciliteze circulația și accesul spre A8 și să eficientizeze această investiție!

Dar aceasta va însemna încă alți zeci de ani de eforturi imense, pierderi economice incalculabile, stres și timp pierdut din viața ieșenilor.

Prin urmare, comunitatea de afaceri, Camera de Comert și Industrie Iași, solicită imperativ și cu toată fermitatea  proiectanților dar și autorităților competente să își asume răspunderea unui proiect cu adevărat bine făcut, să își respecte fără compromisuri statutul profesional, dar mai ales să îi respecte pe ieșeni prin adoptarea urgentă, în ceasul al 12-lea, a unor soluții care să facă cu adevărat utilă și eficientă Autostrada A8, așteptată de mai bine de un sfert de secol!

Aceasta înseamnă un proiect profesionist care să permită circulația fluidizată și optimizată, în condiții decente, a celor 300.000 de cetățeni ai Iașului, a celor aproape un milion de locuitori ai județului Iași, a celor 2,5 milioane pasageri ai Aeroportului Iași precum și a sutelor de operatori de transport din zona de acoperire a Autostrăzii A8!

 

 

Colegiul de Conducere al Camerei de Comerț și Industrie Iași

Filed in: Economic, Informațía zilei

Comments are closed.

;