Desemnarea firmei care ar fi trebuit să construiască podul de la Ungheni, amânată din nou

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a amânat pentru a treia oară desemnarea firmei care urma să construiască podul rutier peste râul Prut, de la Ungheni, parte integrantă a Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii). “Fereastra de oportunitate pentru finalizarea construcției până la data de 31.12.2026 se restrânge în acest fel și mai mult, astfel că există un risc real de nerespectare a Legii Autostrăzii Unirii. Cu o istorie de aproximativ 9 ani, în 2024 încă nu s-a depășit etapa de licitație pentru obiectivul ce va traversa râul Prut. În perioada 2023-2024, licitația a avansat destul de încet. Astfel, procedura s-a amânat de nenumărate ori, s-a suspendat licitația, s-a răspuns la clarificări și s-au depus oferte. Noile termene (mereu altele) nu au fost respectate. Termenele inițiale de 8 decembrie 2023, 24 aprilie 2024 și 7 iunie 2024 nu au fost respectate. Avem o nouă promisiune: 8 iulie 2024. În luna iulie 2024 contorizăm 11 luni pentru procedura de licitație”, a declarat Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi membru fondator al Asociaţiei ”Moldova vrea autostradă!”.

Procedurile pentru întocmirea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru construcţia podului rutier de la Ungheni au debutat în anul 2015, un an mai târziu fiind depus Memoriul de Prezentare pentru procedura de mediu (cu mai multe variante de traversare a râului Prut). „În perioada 2017-2020, procedurile de mediu s-au blocat și proiectul nu a mai avansat, iar în anul 2020, în calitate de consilier onorific al Ministerului Transporturilor, am deblocat împreună cu CNAIR și Ministerul Mediului procedurile de mediu. Astfel, am lucrat la nota de fundamentare și s-a conceput OUG 105/2020 ce a creat premisele construirii podului de la Ungheni”, afirmă Adrian Covănianu. În 2021, procedurilor pentru eliberarea Avizului de Mediu au fost reluate odată cu întocmirea Evaluării Adecvate de Mediu și a Raportul de Impact asupra Mediului (RIM), conform procedurilor legale și administrative. În urma acestor proceduri, Avizul de Mediu a fost emis în luna noiembrie 2022, după care, în luna august 2023 a fost lansată licitația pentru lucrările de proiectare și execuție. „În luna septembrie 2023, licitaţia a fost suspendată, iar în luna ianuarie 2024 s-a desuspendat licitația, pentru ca în aprilie 2024 să se evalueze ofertele depuse În aprilie 2024 s-a prelungit termenul de evaluare a ofertelor depuse până în 7 iunie 2024. În iunie 2024 s-a prelungit termenul de evaluare a ofertelor depuse până în 8 iulie 2024”, a declarat fostul ministru secretar de stat.

În opinia acestuia, în cel mai optimist scenariu, firma care ar urma să execute lucrările de construcţie a viitorului pod ar putea fi desemnată la jumătatea acestui an. „În cazul în care nu vor fi depuse contestaţii la licitaţie, contractul şi Ordinul de începere a lucrărilor ar putea fi semnate spre finalul verii sau începutul toamnei (august/septembrie 2024), Proiectul Tehnic ar putea fi realziat în trimestrul IV al acestui an sau în primul trimestru al anului viitor, iar Autorizaţia de Construire emisă până la 31 martie 2025, astfel că cel mai devreme la finalul anului 2026, podul ar putea fi dat în exploatare”, spune Adrian Covăsnianu. Potrivit proiectului tehnic, podul peste râul Prut, de la Ungheni, va avea o lungime de 261,20 metri şi o lăţime de 13 metri şi câte două benzi de circulaţie pe sens plus trotuare. Podul va fi dotat cu un punct de control pentru trecerea frontierei, care va dispune de mai multe parcări pentru autovehiculele mari şi autoturisme. De asemenea, punctul de trecere a frontierei va fi doat cu spaţii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor. Sursa de finanţare pentru construcţia podului ar urma să fie asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Mecanismul pentru Interconectare a Europei (CEF), obiectivul urmând să interconecteze infrastructurile rutiere între România şi Republica Moldova, respectiv Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul Național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

 

Filed in: Administrație, Informațía zilei

Comments are closed.

;