La finalul săptămânii trecute, a fost semnat contractul pentru construirea primului pod nou peste Prut după peste 60 de ani. Evenimentul a avut loc la Ungheni, la granița dintre România și Republica Moldova
Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a declarat, cu această ocazie, că „este un moment istoric pentru că strămoșii noștri văd acum fantomele celor 27 de poduri peste Prut, care au existat între frații de pe ambele maluri, până în 1940. Este de datoria noastră să le reconstruim, iar ținta noastră comună este ca până în 2030, fiecare din cele 11 raioane care au granița la Prut, să aibă cel puțin un pod rutier. Și așa cum spuneam și zilele trecute, tot până în 2030 o să circulăm la nivel de autostradă de la București la Chișinău, inclusiv pe acest pod, care va fi finalizat în 2026”.
La semnarea contractului, au fost prezenți Igor Grosu, președintele Parlamentului Republicii Moldova, Nicolai Mîndra, secretar de stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, reprezentanți diplomatici și ai autorităților publice locale de pe ambele maluri ale Prutului.
Contractul prevede execuția a:
– 261,20 m lungime pod nou peste Prut (câte un pod pentru fiecare sens de circulație)
– 2 benzi pe sens + trotuare
– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
– 8 m lățime parte carosabilă
– 1 km lungime traseu
– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor.
Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii #A8 și va avea și punct de trecere a frontierei, care va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Pentru buna desfășurare a acestui proiect, este necesară o ordonare foarte bună a tuturor instituțiilor implicate și a autorităților locale de pe ambele maluri ale Prutului, în așa fel încât accesul în perioada de proiectare, dar și organizarea de șantier pe ambele părți să se facă într-un cadru optim. De asemenea, este necesar și ca Republica Moldova să demareze lucrările de conectare a podului la infrastructura existentă, pentru a se putea folosi această infrastructură imediat ce finalizăm lucrările aferente podului, precum și continuarea discuțiilor cu toate autoritățile implicate în desfășurarea activității într-un punct de trecere a frontierei.
De asemenea, se are în vedere și continuarea discuțiilor pentru construirea unui singur punct vamal pe teritoriul României, în care să își desfășoare activitatea autoritățile ambelor țări.
Durata contractului va fi de 24 luni, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 151,68 milioane lei, fără TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei #CEF.