Elevii claselor a VIII-a din județul Iași au susţinut marți, 26 noiembrie, proba scrisă la disciplina ”Limba şi literatura română”, în cadrul simulării examenului de Evaluare Națională din acest an. După cum au precizat reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ), varianta concepută de către o echipă de lucru coordonată de către inspectorii de specialitate a respectat programa şcolară, conținuturile stabilite și transmise prin adresa I.S.J. în rețea și, nu în ultimul rând, modelul postat pe site-ul M.E.N. Potrivit acestora, prezența la simulare a fost de 96,05%, respectiv 8.273 elevi, varianta având un nivel mediu de dificultate. Primul subiect, cu un total de 42 de puncte, trebuia să valorifice o creație lirică, ”Și ploaia vine albă…”, aparținând unui poet mai puțin cunoscut – Dragoș Vicol. Cerințele formulate au vizat competențele de înțelegere, explorare și valorizare a textului literar, exersate pe parcursul acestui semestru, în conformitate cu programa școlară pentru clasa a VIII-a. Prima compunere le-a solicitat elevilor să își exprime opinia în legătură cu mesajul sau semnificațiile acestui text liric, cu respectarea unor repere date. Cel de-al doilea subiect, căruia i se acordă 36 de puncte, valorifică un text nonliterar, mai exact un pasaj dintr-un articol publicat pe site-ul www.meteo.ro, despre modul în care se formează precipitațiile, unele cerințe presupunând anumite subtilități lingvistice. S-au verificat astfel cunoștințele de vocabular, morfologie și sintaxă dobândite în clasele V-VII. În compunerea pe care trebuie să o elaboreze pe baza textului respectiv, elevii au de relatat o întâmplare reală sau imaginară, prilej de a verifica abilitățile acestora de a prezenta evenimente în succesiunea lor logică, plasate spațial și temporal. ”Pentru fiecare dintre cele două compuneri, diferite ca număr de rânduri, se acordă câte 12 puncte, la care se adaugă10 puncte din oficiu și 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări, distribuite pentru unitatea de compoziţie, coerenţa textului, ortografie și punctuaţie. Considerăm că în urma evaluării lucrărilor scrise de la această simulare se va realiza o diagnoză a stadiului de pregătire a elevilor pentru Evaluare Națională, necesară optimizării acestui demers, identificării și aplicării unor măsuri ameliorative, precum și a unor strategii de lucru individualizat și personalizat, în măsură să asigure succesul la examen al fiecărui elev”, precizează conducerea Inspectoratului Școlar Județean Iași, prin intermediul unui comunicat de presă.