11:44 am - Wednesday August 15, 2018

Tinerii Europei Dezbat, Croația, iunie 2018

În perioada 4-9 iunie, a avut loc mobilitatea în Croația din cadrul proiectului Young Europe Debates, proiect de parteneriat strategic din cadrul Acțiunii-Cheie 2 al programului Erasmus+, unde au participat 6 elevi ai Colegiului Național și doi profesori: Agape Roxana, Petcu Darie, Popovici Tudor, Saade Sandra, Stupu Ioana și Voicu Maria, însoțiți de profesorii Bliorț Antonina și Chihăroi Camelia-Elena.

Unul dintre obiectivele proiectului este familiarizarea tinerilor cu sistemele democratice din țările participante, motiv pentru care tema competiției de dezbateri academice a fost Drepturile civile. În cadrul competiției au participat 8 echipe din 4 țări: Croația, Germania, Portugalia și România, arbitrați şi coodonaţi de către doi profesori din fiecare țară participantă. Moțiunile au fost gândite și alese astfel încât participanții să se documenteze în ceea ce privește principiile unui sistem democratic, legislaţie, drepturile și obligațiile cetățenilor, diferențe și asemănări între diferite instituții din state europene: This House considers that parliamentary immunity should be eliminated, This House would implement mandatory voting, This House considers that quotas in the parliament should be implemented.

Cele 4 meciuri din tururi și cele două din semifinală s-au ținut la Srednja Skola Gračac, unde participanții la competiție și arbitrii au fost întâmpinați de elevii și profesorii școlii gazdă. Totodată, a avut loc o serie de workshop-uri destinate tuturor celor prezenți, ce au avut scopul de a îi ajuta pe elevi să se cunoască mai bine într-un cadru informal, dar și de a le stimula creativitatea și antrena abilitățile de lucru în echipă.

Semifinala a avut loc între echipele României și ale Croației pe moțiunea This House considers that quotas in the parliament should be implemented, urmând ca finala, susţinută de echipajele Colegiului Naţional Iaşi, să aibă loc în următoarea zi la Universitatea din Split pe moțiunea This House would implement mandatory voting. Tot acolo a avut loc un workshop pe tema British Parliamentary Debate, unde tinerii debateri au putut pune întrebări și au primit răspunsuri de la membrii clubului de dezbateri ai Facultăţii de Drept din Split, experimentați în ceea ce privește structura acestui tip de dezbatere, ce au oferit şi o scurtă demonstrație pentru acest format, două discursuri ținute de doi oratori.

Pe lângă competiția de dezbateri, participanții au putut să cunoască mai bine sistemul democratic al Croației și atracțiile țării prin vizitele de studiu ce au avut loc în Split, Zadar și Zagreb.

În Split, a avut loc un tur ghidat în centrul istoric al orașului, pornind de la The church of our lady of health și teatrul orașului, și ajungând la Palatul lui Dioclețian, centrul vechi fiind înscris pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO. În ziua următoare, a avut loc o vizită de studiu în Zagreb, la Parlamentul Croației, unde participanții au asistat la o dezbatere parlamentară, urmată de un dialog cu un reprezentant al Parlamentului. În continuare, un tur ghidat în centrul orașului, în piața Ban Jelacic, la Catedrala din Zagreb, pe Ivana Tkalcica, și către clădirile guvernamentale grupate în jurul pieței Trg Sveto Marka, unde vizitatorii au aflat legendele poporului croat. În vizita din Zadar, cei peste 25 elevi şi profesori au fost invitați la prefectura orașului, unde au aflat despre economia, turismul, și populația din Zadar, dar și o scurtă istorie a Croației și modul în care deciziile sunt luate la nivel local și național.

Participanții au fost cu toții doritori să își cunoască colegii din celelalte țări, motiv pentru care, în afara competiției, au ieșit împreună prin oraşele pline de istorie şi farmec ale Croaţiei  (Gračac, Zagreb, Split sau Zadar). Au împărtășit impresii, au reușit să afle cum funționează sistemul de învățământ în alte state europene, ori cum sunt ei afectați în mod direct de modul în care statul este condus. Mai mult, între ei s-au format legături și conexiuni aparte, de durată.

Personal, experiența a fost una ce a contribuit la dezvoltarea mea personală prin ținerea primului discurs în public în limba engleză, ințelegerea sistemului de conducere din Croația, moțiunile ce m-au împins, volens nolens, să cercetez anumite subiecte ce nu îmi erau la fel de cunoscute înainte – imunitatea parlamentară, importanța votului, vocea femeilor în Parlament. În același timp, am cunoscut oameni diferiți, oameni pasionați, oameni ce m-au inspirat prin deschiderea lor.

În cadrul acestui proiect vor mai avea loc două mobilități, și anume în Bunde, Germania, în octombrie 2018, și în Aveiro, Portugalia, în iunie 2019, pe temele Migrațiile contemporane și Relații internaționale. Membrii clubului de dezbateri academice a Colegiului Naţional se bucură astfel de oportunitatea participării la alte două competiţii internaţionale ce le oferă posibilitatea de a învăţa, de a se exprima, de a acumula experienţă şi a colabora cu tineri ai Europei unite.

Roxana Agape, membră a clubului de dezbateri academice a Colegiului Naţional din Iaşi

Filed in: Educație

Comments are closed.

;