Activități în cadrul programului „Școala altfel”, la Școala Gimnazială ”Alexandru cel Bun”

La prima oră a dimineții, in ziua de 15 aprilie, curtea și clădirea Școlii Gimnaziale ”Alexandru cel Bun” Iași  erau pline de  copii veseli, dornici de a participa, de a experimenta sau de a exersa și de profesori dispuşi să socializeze cu elevii lor, într-un context non-formal, inovator, prielnic pentru cunoaştere. Activitățile prevăzute în Programul ”Școala altfel” au deschis poarta către visare și creație prin vizionarea a două spectacole de teatru de înaltă ținută artistică. Micii spectatori din clasele primare au primit în dar la Teatrul Luceafărul, fantezia muzical-coregrafică Petrică și lupul, după Serghei Prokofiev. Elevii au fost familiarizați cu sunetul specific instrumentelor muzicale, într-o formă adecvată, în care imaginea scenică și ritmul s-au asociat într-un demers modelator. Elevii de gimnaziu au fost învăluiți de misterul și exuberanța carnavalului venețian, în cadrul spectacolului ”Cafeneaua” de Carlo Goldoni, jucat pe scena Teatrului Naţional Vasile Alecsandri.

Luna aprilie este dedicată protecției pădurilor, aspect marcat de Minionii grădinari” din clasa a III-a, în cadrul unei acţiuni de cosmetizare a grădinii şcolii prin plantarea de flori, puieţi și adoptarea a câte unui copac dintre cei existenți în Piața Voievozilor. Diversitatea lumii vegetale, corelația cu factorii de mediu au fost analizate de către elevii claselor a VI-a în cadrul unei vizite de studiu la Grădina Botanică „Anastasie Fătu”. Prietenii naturii din clasele a V-a și a III-a au fost oaspeții Universității de Știinte Agricole și Medicină Veterinară “Ion Ionescu de la Brad”, vizitând Facultatea de Agronomie, Aula Magna, biblioteca, Centrul de Vizualizare Avansată 3D,  Ferma “V. Adamachi”, baza sportivă și cantina. Copiii au pătruns în tainele vieții plantelor cu ajutorul microscopului performant și au fost inițiați în peisagistică de către inginerul agronom.

 Prima zi din Școala altfel a oferit elevilor din clasele pregătitoare povești la gura cuptorului, în cadrul unei vizite la Fabrica de pâine Vel Pitar. Copiii au avut parte de o experienţă concretă, multisenzorială, care le-a dezvoltat spiritul de observaţie și gândirea operatorie. Aflați în vizită la Aeroportul Internațional Iași, elevii clasei a V-a au avut acces în zona de staționare a echipamentelor aeroportuare, unde personalul specializat a explicat  întregul proces de deservire al unei aeronave, de la aterizarea sa pe pistă până în momentul în care este pregatită pentru decolare. În cadrul unui parteneriat de tradiție cu SPCLEP Iași, elevii claselor a VII-a au participat la o lecție interactivă de educație civică, promovând modalitatea de obţinere a Primului meu act de identitate”, dar şi alte aspecte din activitatea de stare civilă şi evidenţa persoanelor.

Săptămâna Școala altfel se dorește a fi și Săptămâna deprinderilor sănătoase. Acest obiectiv a fost urmărit prin desfășurarea activităților recreative oferite elevilor din clasa I,  de către  Studenții Mediciniști ai UMF Iași, în cadrul Parteneriatului Traista cu sănătate”, care promovează un stil de viață sănătos, cu respectarea tradițiilor locale. La ”Atelierul de gătit și povestit ” găzduit de Studioul M&G Food Studio, elevii clasei a VI-a, asistați de un master-chef, au descoperit ce alimente trebuie să consume zilnic pentru a se menține sănătoși, cum pot înlocui produsele nesănătoase și ce e indicat să consume la fiecare masă. Participanții au gătit singuri un meniu cu ingrediente sănătoase, aplicând ce au învățat. Este un fapt științific demonstrat că dezvoltarea fizică, emoțională și socială a copiilor este facilitată prin dans. Invitației la ”Mișcare în pași de dans” lansată de un instructor familiarizat cu grupele de vârstă i-au răspuns cu entuziasm elevi din clasele pregătitoare, clasa I și clasa a II-a. Copiii iubesc să creeze și fiecare activitate practică îi ajută să își dezvolte deprinderi de viață. La Atelierul transdisciplinar ”Micii designeri”, elevii clasei a III-a au devenit creatorii  propriilor tricouri pictate cu modelul preferat.

O serie de activități au urmărit dezvoltarea comportamentului adecvat şi cunoaşterea modului de acţiune în cazul iminenţei producerii sau al apariţiei unei situaţii de urgenţă. Elevi din clasa I au răspuns prezent apelului Tedi la Școala siguranței, identificând posibilele pericole și modalitățile de a le evita pe stradă, la școală și acasă. În vizită la Inspectoratul Situațiilor de Urgență ”Mihail Grigore Sturdza, elevii din clasele a V-a au avut posibilitatea să cunoască autospecialele de intervenţie, echipamentele folosite de către pompieri, misiunile la care participă şi au asistat la demonstraţii pentru stingerea incendiilor şi descarcerare. Salvatorii i-au  învăţat pe copii cum să se comporte în situaţii de urgenţă până la sosirea echipajelor de intervenţie, măsurile de protecţie în caz de incendiu, inundaţii, cutremur sau la descoperirea de muniţii neexplodate.

Călători ”Pe drumul cărții, elevii din clasa I au poposit în Biblioteca Școlii, devenind parte a comunității care sprijinădemersul național ”România citește. Atelierele de limbi moderne desfășurate într-un mediu prietenos au încurajat elevii să converseze și să folosească informațiile asimilate în contexte de viață reale, prin intermediul jocurilor de rol, al suporturilor video și al cântecelor. Workshop-ul ”What you didn’t know about the British?” desfășurat la clasa a V-a, precum și Quiz-ul ”Filme und Musik: Schauspieler und Sänger” dezvoltat de elevii clasei a VIII-a au oferit o altă perspectivă de  îmbunătățire a  competențelor lingvistice și de evoluție.

Mi-ar plăcea să fie așa în fiecare zi!” au concluzionat mai mulți elevi după experiența lor din prima zi de Școala altfel. Fiecare privire sau zâmbet de copil ne-au reamintit că, dincolo de zidurile școlii, este responsabilitatea generației noastre de adulți să ne ingrijim ca educația să transforme lumea în bine.

Filed in: Educație

Comments are closed.

;