Astăzi a avut loc inaugurarea noii piste a Aeroportului Internaţional Iaşi. Cel mai important proiect al Judeţului Iaşi a devenit realitate la doar un an după începerea lucrărilor. Evenimentul a fost precedat de o scurtă slujbă religioasă şi un scurt cuvânt adresat de către Înalt Preasfinţia Sa Tofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, şi Preasfinţitul Petru Gherghel Episcopul Romano-Catolic al Diecezei de Iaşi. Programul a mai inclus prezentarea proiectului, aterizarea primului zbor oficial pe noua pistă (cursa TAROM Roma – Iaşi), un spectacol aviatic susţinut de către echipa de acrobaţie Hawks of Romania şi câteva momente artistice susţinute de trupa Amadeus.
La evenimentul de astăzi au participat Ioan Rus, ministrul Transporturilor, ambasadori şi membri ai corpului diplomatic, parlamentari, primari, reprezentanţi ai celor mai importante firme din Regiunea de Nord-Est, reprezentanţi ai băncilor şi ai agenţiilor de turism, membri ai comunităţii academice şi ai societăţii civile, lideri politico-administrativi etc. „Astăzi am inaugurat cel mai important proiect al Iaşului: noua pistă de aterizare-decolare a Aeroportului Internaţional Iaşi. Vechea pistă va rămâne ca şi cale de rulare, iar pista nouă va deservi întreaga zonă de Nord-Est a României, dar şi Republica Moldova şi Ucraina. Această realizare este cea care va permite Iaşului să se deschidă cu adevărat către lume şi să redevină o adevărată Capitală. Prin acest proiect vom aduce la Iaşi noi investiţii şi, implicit, noi locuri de muncă. Deschidem cu adevărat noi orizonturi pe care astăzi nu ni le putem imagina. Toţi banii pe care i-am cheltuit până acum pentru construcţia pistei se vor returna foarte rapid din bugetul Comisiei Europene, Consiliul Judeţean Iaşi câştigând un proiect cu finanţare nerambursabilă în valoare totală de 56,7 milioane de euro”, a declarat Cristian Adomniței, președintele Consiliului Județean Iași.
Preşedintele Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Iaşi, Marius Bodea, a făcut o scurtă trecere în revistă a proiectului început anul trecut. „A fost volum imens de lucrări, în condiţii severe şi într-un timp foarte scurt. S-au excavat trei milioane de metri cubi de pământ şi au fost mutaţi într-un alt loc doar pentru a asigura planeitatea pistei. Am înaintat pe un teren minat, cu capturi de muniţie de război neexplodată, care a bătut orice record din ţară la acest capitol. În plus, toate lucrările s-au desfăşurat sub trafic aerian continuu. Este o performanţă pentru binele comunităţii. Tot ce s-a întâmplat aici poate fi preluat ca model de referinţă. Am fost contemporani poate cu cea mai mare desfăşurare de forţe de lucru şi mobilizare a acestora din istoria recentă a construcţiilor din România. Fiecare metru din această nouă pistă ne duce spre locul în care merităm să fim, spre punctul unde năzuinţele fireşti de bunăstare economică vor deveni certitudini. Orice aeroport care a dezvoltat o infrastructură aeriană modernă a schimbat în bine şi în mod durabil destinul acelei comunităţi”, a declarat Marius Bodea.
Lucrările la noua pistă (flexibilă) de la Aeroportul Iași au început pe data de 7 august 2013. Asocierea Max Boegl România, SC Vega ’93 SRL și SC UTI Grup SA a câștigat licitația privind execuția lucrărilor pentru realizarea suprafețelor de mișcare aferente unei piste noi cu lungimea de 2.400 metri. Valoarea contractului este de aproximativ 139 milioane de lei, fără TVA. Termenul iniţial de finalizare era de 25 de luni, în acest termen inclusă și proiectarea. Lucrările includ realizarea pistei de decolare – aterizare, căii de rulare, extinderii platformei și a drumului perimetral, instalației de balizaj, canalizării pentru ape pluviale, precum și a serviciilor de proiectare pentru toate cele menționate anterior.
În luna decembrie a anului 2013 Consiliul Județean Iași a depus o cerere de finanţare europeană pentru dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Iaşi. Proiectul are o valoare totală de 56,7 milioane de euro, obiectivele majore propuse a fi realizate fiind proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru realizarea suprafeţelor de mişcare aferente unei piste noi, cu lungimea de 2.400 metri (contract aflat în derulare), extinderea suplimentară a platformei parcare aeronave şi construcţia unui nou terminal de pasageri, de trei ori mai mare decât cel existent. În luna feburarie a acestui an, proiectul a fost declarat eligibil de către Autoritatea de Management a Programului Operațional Sectorial – Transport (AM POS-T). La sfârşitul lunii mai, AM POS-T a trimis la Bruxelles aplicaţia Aeroportului Internaţional Iaşi. La mai puţin de 24 de ore după ce a fost transmisă de AM POS-T la Bruxelles, Comisia Europeană a comunicat admisibilitatea cererii de finanţare depuse pentru dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Iaşi. Săptămâna aceasta va fi depusă la AM POS-T prima cerere de rambursare a plăţilor deja efectuate.