Antibiotice SA Iaşi şi-a îndeplinit ţintele stabilite pentru anul 2015

antibiotice

Astăzi, 15 februarie 2016, compania Antibiotice SA (simbol ATB) a remis Bursei de Valori Bucureşti raportul cuprinzând rezultatele economico-financiare anuale preliminate 2015 care confirmă politica de consolidare adoptată de companie în ultimii ani.

Antibiotice – creşteri peste nivelul pieţei farmaceutice româneşti

Deşi piaţa totală a înregistrat în 2015 pentru prima dată în ultimii ani o scădere (ieşiri din farmacii şi spitale) atât la nivel valoric cât şi cantitativ, Antibiotice SA a reuşit să obţină cea mai importantă creştere din top 15 companii:

  • +11,62% din punct de vedere valoric (comparativ cu scăderea înregistrată de piaţa totală de -4.74%), ocupând locul 13 în piaţa totală cu o cotă de piaţă de 2,45%,
  • +2,1% din punct de vedere cantitativ (comparativ cu scăderea în consum înregistrată de piaţa totală de -0.87%), ocupând locul 4 în topul companiilor prezente pe piaţa genericelor şi OTC+lor din România în urcare o poziţie comparativ cu 2014. Totodată, Antibiotice furnizează 5,56% din volumele pieţei totale.

Ca şi pondere în structura vânzărilor Antibiotice, segmentul de retail (vânzări în farmacii) reprezintă principalul canal de vânzare (75% valoric). Astfel, în anul 2015, segmentul de retail a înregistrat o evoluţie pozitivă la nivel valoric (+10,81%) comparativ cu scăderea înregistrată de piaţă de (-5,73%).

Creşterea valorică pe piaţa de retail a fost posibilă în principal datorită evoluţiei superioare a vânzărilor de medicamente din următoarele clasele terapeutice, care au generat creşteri de peste 10% fiecare:

  • Antiinfecţioase de Uz Sistemic (creştere de +10,13 %);
  • Preparate dermatologice (creştere de +16,60 %);
  • Tract digestiv (creştere de +14,44%);
  • Sistem Cardiovascular (creştere de +11,04%).

Vânzările cantitative ale companiei Antibiotice pe segmentul de retail au crescut, peste nivelul pieţei cu +3,43% (comparativ cu scăderea înregistrată de piaţă -0,98%).

În ceea ce priveşte canalul de vânzare hospital medicamentele marca Antibiotice înregistrează în anul 2015 comparativ cu 2014 o creştere valorică de +14,11% comparativ cu creşterea de +2,72% înregistrată de piaţă. Creşterea valorică pe piaţa de hospital (generice şi OTC) a fost influenţată în special de evoluţia pozitivă a vânzărilor medicamentelor antiinfecţioase (+16,10%).

Cu o cotă de piaţă de 18,8% (în creştere cu 10,6% comparativ cu 2014), Antibiotice este lider pe piaţa genericelor şi OTC-urilor vândute în spitalele din România.

În 2015 portofoliul companiei a fost completat cu 5 produse noi din clasele terapeutice pe care Antibiotice doreşte să-şi consolideze poziţia în următorii ani: clasa Antiinfecţioase, clasa Preparate dermatologice şi clasa Genito-Urinar.

Continuitate în poziţii de top

În 2015 au fost identificate strategiile optime de consolidare care au permis societăţii consolidarea pe segmente de piaţă unde e recunoscută:

  • locul 1 pe segmentul de unguente – cotă de piaţă 27,7%;
  • locul 1 pe segmentul supozitoare – cotă de piaţă 42,44%;
  • locul 1 pe segmentul pulberi injectabile – cotă de piaţă 75,38%.

„În condiţiile în care preţurile medicamentelor generice s-au redus în medie cu 20% de la inceputul lunii iulie 2015, iar taxa clawback la Antibiotice a reprezentat 11,1% din veniturile de produse obţinute pe piaţa internă, societatea şi-a îndeplinit indicatorii bugetaţi. Astfel, am reuşit să creştem veniturile din vânzări (ieşiri din ATB) cu un procent comparativ cu cifrele bugetate şi să aplicăm o politică prudenţială în ceea ce priveşte ajustările la nivelul clienţilor pieţei de retail, de aproximativ 5000 de farmacii. Neefectuarea acestor ajustări ar fi dus profitul brut la nivelul de 42 milioane lei”, a declarat Ioan Nani, director general Antibiotice.

Obiectivele anului 2015 au avut în vedere realizarea bugetului aprobat de Consiliul de Administraţie şi Adunarea Generală a Acţionarilor, astfel:

Indicator Realizat Bugetat Indice
Venituri din vânzări 330,087,508 326,148,000 1.01
Profit brut 32,047,535 26,112,000 1.23

De asemenea, s-a avut în vedere destocarea farmaciilor şi a canalele de vânzare (distribuţie, hospital, retail).

Avans de 7% pe pieţele externe

Antibiotice a încheiat anul 2015 cu o cifră de afaceri la export de 20,5 milioane euro, în creştere cu 7% faţă de anul 2014. Totodată, profitul din vânzările la export a crescut cu 45% comparativ cu anul anterior. Creşterea a fost determinată în principal de evoluţia pozitivă a vânzărilor de Nistatină substanţă activă, produs pentru care Antibiotice îşi menţine de 3 ani poziţia de lider mondial.

Pentru produsele finite, principala piaţă de desfacere în anul 2015 a fost America de Nord, în principal prin exporturile de produse injectabile pe piaţa S.U.A., Antibiotice având înregistrate 6 produse în aceasta piaţă. De asemenea, produsele finite marca Antibiotice au fost exportate şi pe pieţele din Europa, Orientul Mijlociu şi Rusia – ţările foste C.S.I.

Principalele produse finite exportate de către Antibiotice au fost din clasa antiinfecţioase, pentru care compania este recunoscută atât pe plan naţional cât şi la nivel mondial. De asemenea, s-au înregistrat creşteri în vânzările de medicamente din clasele cardiovascular, preparate dermatologice şi tract digestiv.

Strategia de creştere pe pieţele internaţionale vizează promovarea produselor atât pe segmentul de piaţă de retail (vânzări în  farmacii) cât şi vânzări pe segmentul hospital.

Filed in: Economic, Informațía zilei

Comments are closed.

;