Obiectivele companiei Antibiotice SA Iași au fost îndreptate spre realizarea indicatorilor aprobați din Bugetul de Venituri și Cheltuieli. Astfel, conform rezultatelor financiare comunicate Bursei de Valori București, profitul net înregistrat de Antibiotice Iași în primul semestru 2017 a fost de 19,2 milioane lei, valoare superioară cu 21% comparativ cu BVC și cu 17% față de perioada similară a anului 2016 (16,44 mil. lei).
Din venitul realizat în primul semestru al acestui an, Antibiotice a returnat sistemului public de sănătate prin taxa clawback 14,8 milioane lei.
De asemenea, veniturile din vânzări aferente semestrului I, 2017 au înregistrat o creștere cu 7% mai mare în comparație cu valoarea nivelului planificat în BVC atingând valoarea de 147,2 milioane lei și cu 2% mai mare decât valoarea înregistrată în aceeași perioadă a anului 2016 (143,8 mil. lei).
De asemenea, Antibiotice a investit în primul semestru 2017 suma de 170 mii lei în derularea și susținerea de proiecte de responsabilitate socială în domenii precum sănătate, educație, mediu, social.
Vânzări din farmacii în creștere cu 5,6% pe piața internă
După primele șase luni ale acestui an, compania Antibiotice raportează vânzări din farmacii (circuit închis și deschis) de 154.6 milioane lei, în creștere cu 5,6% comparativ cu perioada similară a anului 2016, în timp ce ritmul înregistrat de piața farmaceutică din România este de numai 2.7% (sursa datelor: Cegedim Romania).
Segmentul farmacii Retail (farmacii cu circuit deschis) este în creștere cu 6,5% comparativ cu semestrul I 2016, ajungând la 116,3 milioane lei, pe fondul unei creșteri de 1,5% a pieței totale de retail din România. Segmentul Spitale (farmacii cu circuit închis) înregistrează o creștere de 2,9%, de la 37,2 milioane lei în Sem. I 2016 la 38,3 milioane lei în Sem. I 2017.
Potrivit datelor companiei de cercetare de piață Cegedim, în primul semestru al acestui an, Antibiotice se menține pe locul 4 în rândul producătorilor de medicamente generice cu prescripție medicală și medicamente fără prescripție medicala (OTC) din România, cu o cota de piață în creștere de la 2.31% la 2.38% în perioada analizată.
Majorare cu 31.4% a vânzărilor de OTC-uri
Antibiotice și-a consolidat vânzările de medicamente fără prescripție medicală (OTC) și a înregistrat în perioada ianuarie-iunie 2017 o creștere de 31,4%, peste nivelul de creștere al pieței (21,5%), ajungând la o pondere în cifra de afaceri de 18.5% (14,8% în semestrul I 2016).
Prin portofoliul actual, societatea Antibiotice ocupa locul 14 în topul companiilor care activează pe piața medicamentelor OTC din România (dintr-un total de 213 companii), produsele care au performat în sem. I 2017 fiind suplimentele alimentare Fluxiv®, Silithor®, Equilibra®, Soriso®, Cutaden®Bebe precum și OTC-urile Rompirin®E, Saliform® Forte, Clafen® gel 5% si Cicatrol®.
5 produse noi asimilate în portofoliul companiei destinate pieței interne
În perioada analizată s-au obținut Autorizații de Punere pe Piață pentru 5 noi produse din clasele antiinfecțioase, dermatologice, sistem nervos central:
- Zifex® Complex ovule – un nou produs destinat afecțiunilor ginecologice unic pe piața farmaceutică din România conținând nistatină, substantă activă pentru a cărei producție Antibiotice este lider mondial;
- Clobetazol® cremă – corticosteroid pentru uz topic, indicat în tratamentul de scurtă durată al dermatozelor rezistente;
- Betahistina ATB® cpr – medicament prescris în tratamentul vertijului;
- Caspofungina ATB@ pulbere pentru concentrat soluție perfuzabilă – medicament prescris în tratamentul candidozei invazive și aspergilozei invazive;
- Sprinten@ comprimate – supliment alimentar care menține sănătatea sistemului osos, reduce rigiditatea și oboseala articulațiilor, îmbunătățind mișcarea.
Exporturi cu 25% mai mari
Veniturile din vânzările pe piețele externe în primul semestru al anului 2017 au fost de 67.6 milioane lei, în creștere cu 25% față de semestrul I al anului 2016 când a fost realizată o valoare de 54,14 milioane lei. Aceste rezultate s-au obținut prin valorificarea pe piețele externe atât a produselor finite înregistrate cât și a substanței active Nistatina.
Principalele destinații ale produselor Antibiotice au fost Asia de Sud-Est (Vietnam, China), America de Nord (Canada, SUA, Mexic) și Europa (Olanda, Danemarca, Serbia, Bosnia etc.), vânzările în aceste zone reprezentând aprox. 75% din totalul vânzărilor realizate în SEM I 2017.
Vânzările de produse finite în Vietnam s-au triplat – În Asia de Sud-Est, principala piață care generează și va genera creșteri în anii următori este Vietnamul. Prin deschiderea reprezentanței Antibiotice în Vietnam, care a devenit operatională la începutul acestui an, vânzările de produse finite în primele 6 luni ale anului 2017 s-au triplat faţă de perioada similară a anului trecut, în special prin aportul produselor din clasa antiinfecţioase. Totdată, vânzările de Nistatină au înregistrat o creştere de cca. 21% pe această piață.
Exporturile de Nistatină s-au dublat, din punct de vedere valoric, în America de Nord –comparativ cu primul semestru al anului 2016.
Avans de 57% a vânzărilor de produse injectabile în Europa – Pe piața Europei, Antibiotice înregistrează creșteri ale vânzărilor de produse finite injectabile cu aproximativ 57%. Totodată, evoluția vânzărilor este facilitată de deschiderea reprezentanței în Serbia unde au fost înregistrate 12 produse cu brand Antibiotice, majoritatea din clasa produselor cardiovasculare.
70% creștere a vânzărilor de produse cardiovasculare în zona Rusia & C.S.I. Exporturile în zona Rusia & C.S.I. au înregistrat o creştere cu 70% în special datorită exporturilor mai mari de produse cardiovasculare (Bisotens 5 mg, Bisotens 10 mg) şi supozitoare în Federaţia Rusă (Glicerina adulți, Glicerina copii). În prezent Antibiotice analizează oportunitatea deschiderii unei reprezentanţe în Ucraina avînd în vedere potenţialul acestei pieţe şi obiceiurile de consum apropiate de portofoliul companiei Antibiotice.