Peste o mie de ieşeni au ieşit în stradă, solicitând începerea lucrărilor la autostrada Est-Vest

Aproximativ o mie de persoane s-au exprimat sâmbătă, la Iaşi, în favoarea proiectului de realizare a autostrăzii Est-Vest, care ar urma să lege Moldova de Ardeal. Acţiunea, la care a fost prezent şi primarul Mihai Chirica, alături de parlamentari de la PSD, PNL şi PMP, a fost organizată de două organizaţii neguvernamentale, care în urmă cu o lună au organizat un marş de protest între Iaşi şi Târgu Mureş, pentru a atrage atenţia autorităţilor centrale şi Parlamentului privind necesitatea construcţiei unei astfel de autorute care să lege Estul de Vestul ţării. Organizatorul acţiunii, Cătălin Urtoi, a anunţat că scrisoarea de intenţie privind cosntrucţia autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş a fost înaintată unui număr de 94 de parlamentari de la toate partidele politice din judeţele în care urmează să treacă autostrada (Iaşi, Neamţ, Harghita, Mureş), doar 25% dintre aceştia răspunzând favorabil unei astfel de solicitări. La protestul de sâmbătă, de la Iaşi, au fost prezenţi şi cetăţeni din Republica Moldova, care s-au exprimat în favoarea realizării unei astfel de investiţii, care ar putea face legătura, în viitor, între Moldova din stânga Prutului şi vestul Europei. Participanţii la protestul desfăşurat pe pietonalul Ştefan cel Mare şi Sfânt şi-au pus semnăturile pe un panou special, instalat în faţa Primăriei, prin care solicită demararea în cel mai scurt timp a procedurilor privind începerea lucrărilor la Autostrada A 8, documentul urmând să fie înaintat în zilele următoare Guvernului şi Parlamentului. În încheiere, participanţii la acţiunea de protest au format un lanţ uman, pe două rânduri, care s-a întins între Restaurantul “Cina” şi Piaţa Palatului Culturii. Proiectul de realizare a autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş a fost lansat în dezbatere, pentru prima dată, în anul 2007. De atunci şi până acum au fost realizate nu mai puţin de trei studii de fezabilitate, care au suferit, rând pe rând, actualizări, însă proiectul nu a intrat cu adevărat niciodată în discuţia guvernanaţilor, deşi investiţia a fost inclusă în anul 2015 în Master-Planul General de Transport al României. Potrivit documentului aprobat atunci de Guvern, tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț ar fi urmat să fie construit ca autostradă fazată (adică, în primă fază drum expres, ridicat ulterior la statutul de autostradă),  iar tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni construit ca autostradă cu două benzi pe sens. Costul total al realizării autostrăzii Est-Vest s-ar ridica la peste 4,1 miliarde de euro, din care 1,2 miliarde de euro ar costa construcţia tronsonului Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ şi 2,9 miliarde de euro realizarea tronsonului Târgu Neamţ – Târgu Mureş.

Filed in: Administrație, Informațía zilei

Comments are closed.

;