Noul an şcolar a debutat astăzi, la Iaşi, în condiţii speciale, impuse de pandemia de coronavirus, respectiv de criteriul epidemiologic de infectare cu virusul SARS-CoV-2 (numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la mia de locuitori) și de infrastructura și resursele existente în fiecare unitate de învăţământ. Potrivit acestor criterii, 353 de şcoli din judeţul Iaşi, reprezentând un procent de 59,63% din total, au început noul an de învăţământ în scenariul verde, 242 de şcoli (39,86%) în scenariul galben (39,86%), iar şapte şcoli (1,16%) – toate din comuna Bivolari – în scenariul roşu. Potrivit Ministerului Sănătăţii, scenariul verde, în care incidența epidemiologică este mai mică de un caz la mia de locuitori, prevede ca toți elevii să meargă la școală, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, scenariul galben, în care sunt incluse localitățile cu incidența cuprinsă între 1-3% la mia de locuitori, prevede participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, pe de o parte, și revenirea parțială (prin rotație la una sau două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, iar scenariul roșu, corespunzător localităților cu o incidență a cazurilor de infecţii cu virusul SARS-CoV-2 mai mare de 3% la mia de locuitori, prevede ca toți elevii să participle exclusiv la cursuri online. De remarcat că, având în vedere incidenţa cazurilor noi de coronavirus la mia de locuitori, înregistrate în ultimele două săptămâni, toate unităţile de învăţământ din municipiul Iaşi au început noul an şcolar în scenariul galben.
Primarul Mihai Chirica, mulţumit de modul în care şcolile s-au pregătit pentru începerea noului an de învăţământ
„A început școala și, odată cu ea, au început și emoțiile elevilor, părinților și profesorilor, dar în acest an emoțiile tuturor sunt mai puternice decât altădată. Este și normal să fie așa: din cauza pandemiei COVID-19, orele de curs se vor desfășura altfel decât de obicei, într-un mod pe care-l dorim cât mai adecvat situației. Peste tot în lume se întâmplă la fel, deci nu suntem singurii care inovăm, care ne acomodăm din mers, care căutăm cele mai bune soluții pentru ca actul educațional să nu aibă de suferit. De fapt, eu cred că această criză ne poate ajuta să reformăm domeniul educației, identificând părțile mai slabe, depășite, închistate ale învățământului românesc. Școala trebuie să redevină un spațiu al instruirii temeinice și al plămădirii adevăratelor caractere. O redută în calea mediocrității! Mi-a plăcut ce am văzut astăzi la școlile pe care le-am vizitat cu ocazia deschiderii noului an școlar. Atât cadrele didactice, cât și elevii și părinții lor au înțeles și au respectat regulile recomandate de specialiști și autorități. Le mulțumesc, prin urmare, tuturor pentru mobilizarea, responsabilitatea și solidaritatea de care au dat dovadă și îi asigur că eu și Primăria Municipiului vom fi mereu alături de școala ieșeană. Să nu uităm că școala este blazonul care înnobilează Iașul! Mult succes tuturor în noul an școlar!”, a declarat primarul Mihai Chirica, după ce a vizitat câteva unități școlare, printre care Colegiul Național, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Liceul de Informatică „Grigore Moisil”, Școala „Ștefan Bârsănescu” și Școala „Alexandru cel Bun”.
Opt cadre didactice, depistate pozitiv cu COVID-19
Deşi noul an şcolar de-abia a început, pandemia de coronavirus a făcut deja primele victime în rândul cadrelor didactice din judeţul Iaşi, opt profesori fiind confirmaţi oficial, în acest moment, cu COVID-19. Astfel, potrivit inspectorului şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean, Genoveva Farcaş, trei din cei opt profesori ieşeni infectaţi cu virusul SARS-CoV-2 se află internaţi în prezent în spital, iar ceilalţi sunt în carantină la domiciliu. „Pentru aceste situaţii, directorii unităţilor de învăţământ au identificat soluţia desemnării unui alt coleg care să fie încadrat pe orele disponibile sau, în cazul în care profesorul respectiv se află acasă, în izolare, activitatea didactică să poată continua cu acelaşi profesor, însă în sistem online, caz în care şcoala respectivă va trebui să-şi adapteze orarul”, a declarat Genoveva Farcaş.
Lipsa semnalului la internet şi transportul elevilor navetişti – principalele priorităţi
O altă problemă majoră cu care se confruntă atât cadrele didactice cât şi elevii este cea a lipsei semnalului la internet în localităţile izolate din judeţ, unde procesul didactic se desfăşoară în sistem online, însă conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean este optimistă că această disfuncţionalitate va fi rezolvată în cel mai scurt timp. „Ministerul Educaţiei Naţionale a încheiat un partenriat cu patru companii de telefonie mobilă, care urmează să conecteze aceste localităţi la internet. Este, într-adevăr, o problmă, întrucât nu toate localităţile din judeţ au în acest moment semnal, motiv pentru care nu se paote realiza conexiunea la internet. Am primit însă asigurări că în cel mai scurt timp vor fi demarate lucrările la unităţile de învăţământ din zonele rurale cele mai afectate din cauza lipsei semnalului la internet”, a explicat şefa învăţământului preuniversitar ieşean. Pe lângă lipsa semnalului la internet în unele localităţi din mediul rural, o altă problemă cu care se confruntă conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean o reprezintă transportul elevilor navetişti. Astfel, dacă la nivelul municipiului Iaşi problema este rezolvată, odată cu introducerea de către Societatea de Transport în Comun (SCT) de curse speciale pentru elevi şi preşcolari, în ceea ce priveşte transportul elevilor din localităţile din jurul municipiului la şcolile din oraş, acest lucru este mai complicat, având în vedere orarul mijloacelor de transport şi măsurile de distanţare fizică care trebuie să fie respectate în aceste unităţi. „Am discutat cu reprezentanţii companiei de transport în comun şi cu conducerea Primăriei Municipiului Iaşi în ideea de a identifica o soluţie pentru un transport public local în interiorul localităţii. Din păcate nu se pot rezolva toate problemele şi în ceea ce-i priveşte pe elevii navetişti, pentru că aceştia vin din zone rurale diferite şi acolo trebuie să se respecte distanţarea fizică şi măsurile necesare în orice mijloc de transport în comun”, a spus Genoveva Farcaş. Inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean.
Soluţia găsită de conducerea IŞJ pentru cazarea elevilor din Republica Moldova
Şefa învăţământului preuniversitar ieşean a declarat, de asemenea, că la sfârşitul săptămânii trecute a fost rezolvată şi problema cazării elevilor din Republica Moldova care învaţă la Iaşi. „În ceea ce priveşte cazarea elevilor în internatele şcolare, în contextul distanţării fizice, au fost solicitări din partea elevilor care nu au mai avut locuri în căminele care până în acest an asigurau cazarea lor. A fost identificată o soluţie chiar de către Inspectoratul Şcolar Judeţean, prin punerea la dispoziţie a unui cămin aflat în administrarea instituţiei noastre, cu o capacitate de 68 de locuri, unde au fost cazaţi elevii din Republica Moldova care învaţă la Iaşi Mai mult decât atât, Primăria Municipiului Iaşi ne sprijină, asigurând în fiecare dimineaţă transportul elevilor către şcolile unde aceştia învaţă”, a precizat Genoveva Farcaş, inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi.