Comisarul european pentru Sănătate și Consumatori, John Dalli, a lansat astăzi Campania Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor – “E dreptul tău! Acționează!”, pentru a informa consumatorii din România cu privire la drepturile lor în țară, și în alte state membre.
“Legislația comunitară stabilește drepturi pentru consumatori, dar crearea cadrului legal este doar primul pas spre împuternicirea consumatorilor” – a declarat comisarul european, într-un mesaj video adresat în cadrul conferinței de lansare de la București. “Pentru ca aceste drepturi să funcționeze în practică, consumatorii din România trebuie să-și cunoască drepturile, să și le susțină și să știe unde să se adreseze atunci când au nevoie de mai multe informații și sfaturi”.
John Dalli a precizat în continuare că Eurobarometrul realizat de Uniunea Europeană în România arată că, dintre consumatorii români cu vârste între 24 și 39 de ani, 79% doresc să afle mai multe informații despre drepturile lor în situația în care nu le place un produs comandat online, 78% dintre ei, atunci când plăţile pentru creditul contractat pentru a-și achiziționa un autoturism sau un computer includ taxe sau costuri suplimentare neprevăzute, iar 75% dintre cei chestionați, în cazul în care pachetul de călătorie se deosebeşte de ce a fost promis în broşură.
Rezultatele Eurobarometrului indică, de asemenea, că 37% dintre consumatorii români consideră că băncile sau alţi furnizori de servicii de creditare și comercianții de produse electronice și electrocasnice nu respectă drepturile consumatorilor și legislația în vigoare, 34% dintre aceștia sunt de părere că agențiile de turism sau tour-operatorii, furnizorii de servicii de Internet și companiile de teleshopping nu respectă drepturile consumatorilor, iar 27% dintre ei împărtășesc această opinie despre de telefonie fixă și mobilă.
Mai mult, trei sferturi dintre consumatori cred că sistemul judiciar din România nu este eficient în sancţionarea comercianților cu un comportament incorect față de consumatori.
“Un consumator din România are aceleași drepturi fundamentale ca orice alt cetățean european – regulile de bază sunt aceleași ca în Germania sau Franța. Trebuie doar să facem uz de aceste drepturi și să fim activi în apărarea lor” – a declarat ambasadorul campaniei, Daniela Nane.
“Am ales să folosim “Știi cine ești tu?” ca întrebare cheie în materialele campaniei deoarece studiul pe care l-am realizat arată că românii cred că trebuie să fii un VIP pentru ca drepturile tale să fie respectate atunci când te lovești de o problemă. Vrem să schimbăm această idee – atunci când ne cunoaștem drepturile, stă în puterea noastră să beneficiem pe deplin de ele”, a explicat Daniela. Mai mult, companiile vor înțelege că, tratând fiecare client cu respect, vor obține un mare avantaj competitiv în actuala economie de piață”.
A fi un consumator care își cunoaște drepturile înseamnă și a ști unde poți găsi mai multe informații dacă întâmpini o problemă, precum și cine te poate sprijini în demersul tău de a-ți susține drepturile. Din acest motiv, campania promovează totodată și un consorțiu format din două organizații – Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor, și Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, ca sursă pentru consumatori de unde aceștia pot obține mai multe informații și sfaturi.
“Asociațiile de consumatori joacă un rol crucial în construirea unei mișcări consumatoriste puternice, dar, la rândul lor, asociațiile trebuie să fie deschise către consumatori și să le demonstreze că pot furniza informații utile și un sprijin real. Mai mult, Centrul European al Consumatorilor poate oferi asistență atunci când apar probleme în comerțul transfrontalier pe teritoriul UE”, a adăugat comisarul Dalli.
Campania se va axa pe trei teme majore, și, anume, garanția produselor, comerțul online și pachetele de vacanță. Activitățile desfășurate includ publicitate TV, print și online, un website official, www.consumatoreuropean.ro, un program de dezbateri cu comunitatea de afaceri și evenimente publice în aeroport, centre de cumpărături, supermarketuri și maternități, activități care se vor desfășura pe o perioadă de 12 luni.
Campanii similare de informare a consumatorilor s-au desfășurat până acum și în alte țări care au aderat la Uniunea Europeană după 2004. Contractul pentru implementarea campaniei a fost acordat în urma unei licitații publice unui consorțiu de companii conduse de Saatchi & Saatchi România.